Lawcom foto artikel fokuslegalElke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

Iedereen die zaken doet, krijgt vroeg of laat te maken met wanbetalers. Mensen die hun facturen niet of veel te laat betalen. In België zou volgens het Nationaal Waarborgfonfds Aanbetalingen ruim 25 procent van alle faillissementen te wijten zijn aan achterstallige bedragen van eigen klanten. Wat kun je daar als zaakvoerder aan doen? “Om te beginnen, kort op de bal spelen”, zegt Dimitri Dedecker van Advocatenkantoor Lawcom. De zaken niet laten aanslepen.”

“Alles wat je kunt standaardiseren, kun je informatiseren – Dimitri Dedecker

Incasso & deurwaarders

Veel bedrijven schakelen daarom een incassobureau in. Dat zorgt wel voor het administratieve werk, maar kan geen juridische omkadering geven. Bovendien maakt een incassobureau weinig indruk op professionele debiteurs. Meer en meer gerechtsdeurwaarders richten zich op de incassomarkt, maar volgens Dedecker komt een deurwaarder dan weer te agressief over en moet de hij uiteindelijk toch ook een beroep doen op een advocaat om de invorderingsprocedure op te starten. “Onbegrijpelijk dat de advocatuur de incassomarkt heeft laten inpalmen door incassobureaus en deurwaarders”, zegt Dedecker. De advocaat is met andere woorden een ideale partner om facturen in te vorderen.

Besparing dankzij informatisering

Een beroep doen op een advocaat hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn. “Alles wat je kunt standaardiseren, kun je informatiseren”, aldus Dedecker, “wat de prijs sterk kan drukken.” Maar net daar knelt volgens hem het schoentje. De advocatuur is te conservatief, bang van vernieuwing en dus niet mee met z’n tijd. Er was binnen de advocatuur heel wat protest tegen de invoering van de zogenaamde IOS-procedure (Invordering van Onbetwiste Schulden, red.), die sinds midden 2016 toelaat om facturen in te vorderen via de deurwaarder. Dedecker: “Ik vind die procedure net een fantastische opportuniteit om het invorderingsproces volledig te informatiseren. En de cliënt vaart er alleen maar wel bij.”

“Onbegrijpelijk dat de advocatuur de incassomarkt heeft laten inpalmen door incassobureaus en deurwaarders – Dimitri Dedecker

Advocaten = zakenlui

Veel confraters vergeten dat ook zij zakenlui zijn. Dat ze open moeten communiceren over hun tarieven, nagaan welke processen ze kunnen automatiseren, aan productontwikkeling doen, enz. Een mindset die bijna not done lijkt in dit vak. Maar laat dat nu net de denkpiste geweest zijn die Dedecker aangezet heeft tot het ontwikkelen van een geautomatiseerde manier om invorderingsdossiers te behandelen. “Wij hebben cliënten waarvoor we maandelijks duizenden invorderingsdossiers verwerken. Je kunt aan zo’n cliënt toch niet vragen om al die facturen door te sturen of ze allemaal in een Excel-formuliertje in te voeren?” Dedecker schakelt voor een dergelijke opdracht een eigen IT-team in. Zij zorgen voor een automatische gegevensoverdracht en zo kunnen alle dossiers transparant, sneller én goedkoper afgewerkt worden.

Digitaliseren top of mind

Informatisering is nog veel te weinig ingeburgerd in de advocatuur, besluit Dedecker. “Bij ons is het top of mind en leidt het ook tot nieuwe ‘producten’. Zo hebben we voor de verzekeringssector een programma ontwikkeld voor de behandeling van kleine schadedossiers.” Volgens hetzelfde principe: standaardiseren en automatiseren. Daarnaast heeft Lawcom ook tarieven aangepast om tegemoet te komen aan de veranderende noden. Je kunt nu opteren voor een abonnement-formule, waarbij je full support krijgt tegen een vast maandelijks tarief. Met maximale transparantie. “Het vaste tarief zorgt er ook voor dat de cliënt ons makkelijker bereikt, wij kunnen anticiperen op juridische problemen en uiteindelijke procedures vermijden. Een in-house lawyer dus, maar dan buitenshuis”, verduidelijkt Dedecker. “De vaste band die je zo creëert met je cliënt, is een garantie voor de beste dienstverlening.”

Bron: Fokus-online of bekijk artikel.

Share This